Home » 21e eeuw » ondernemend leren

ondernemend leren

Ondernemend leren is gebaseerd op de filosofie van Piet Conijn en wordt gegeven door Maartje Sijm, medeoprichter van De Educatieve Stad (www.educatievestad.com) Ondernemend leren draait om eigenaarschap. Motivatie is een voorwaarde om te leren. Eigenaarschap is een belangrijke stimulans bij het ondernemend leren. Wie zijn zinnen op iets heeft gezet, heeft als het ware de motor van het leerproces op gang gebracht. Eigenaarschap veroorzaakt verantwoordelijkheidsgevoel.

Ondernemend leren draagt bij aan talentontwikkeling. Talentontwikkeling is geen automatisch proces en geen kwestie van 'natuurlijke ontplooiing'. Talenten worden ontwikkeld door ze te gebruiken, door het uiterste van je kunnen te geven en daarmee de grens van wat je kan voortdurend te verschuiven. Waar leerlingen aanvankelijk niet toe in staat zijn, lukt later wel. Talentontwikkeling heeft te maken met de binnenkant van het ontwikkelingsproces, het resultaat ervan wordt zichtbaar aan de buitenkant: het meesterschap

 

Ondernemend leren streeft naar een maximaal leerrendement. Nieuwsgierigheid, afwijking van de norm, eigenwijsheid en ambitie zijn waardevol. Ondernemend leren, gedreven door motivatie, leidt tot een hoog of maximaal leerrendement. Ondernemend leren spreekt talenten en kwaliteiten aan van leerlingen om het einddoel te bereiken.

 

Ondernemend kan ingezet worden binnen het schoolprofiel of om bv cultuureducatie, techniekonderwijs of de brede talentontwikkeling in het algemeen te stimuleren.